انجمن حفظ و احياء زيلوي ميبد ثبت شد

یزدفردا "انجمن حفظ و احياي زيلوي شهرستان ميبد به صورت فرا استاني و ملي با مجوز وزارت کشور، ماه گذشته به ثبت رسيد.

به گزارش روابط عمومي ميراث  استان يزد "محمد بهشتي‌نژاد" با بيان اين مطلب گفت: انجمن حفظ و احياي زيلوي شهرستان ميبد به صورت فرا استاني و ملي با مجوز وزارت کشور به شماره 135 در تاريخ 19دي ماه سال جاري به ثبت رسيد.

معاون صنايع‌دستي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: از جمله حوزه‌هاي عملکرد اين انجمن اطلاع رساني در مورد تاريخچه، خصوصيات کمي و کيفي، ويژگي‌ها و جايگاه منحصر به فرد زيلو در ايران و جهان است.

وي شيوه برگزاري همايش‌ها و سمينار و نمايشگاه‌هاي مرتبط، چاپ بروشور و بهره گيري از تمام شيوه‌هاي قانوني و مجاز را از ديگر اقدامات اين انجمن عنوان کرد و گفت: همچنين اين انجمن در راستاي ايجاد مرکز آموزش نظري و علمي با رويکرد رونق بخشيدن به اين صنعت، تشويق عموم به سرمايه گذاري در اين صنعت و سوق صنعت زيلوبافي از کاربردهاي قديمي و سنتي به کاربردهاي جديد فعاليت خواهد کرد.

بهشتي نژاد از جمله برنامه‌ريزي‌هاي اين انجمن را کاربردي كردن زيلو در زندگي روزمره از جمله استفاده از آن در روکش صندلي، مبل، تابلوي زيلو و موراد مشابه عنوان کرد و افزود: اين زيرانداز به عنوان محصولي قديمي و تاريخي در برخي مناطق ايران نيز استفاده مي‌شود.

اين مقام مسوول زيلو را نوعي زيرانداز و کف‌پوش دست‌بافت توصيف کرد که با نخ بافته مي‌شود و شباهت زيادي به گليم دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا